۱۳۹۷ آذر ۶, سه‌شنبه

شورش ها واعتصابات مردمی درایران


 شورش ها واعتصابات مردمی درایران
همانطوریکه همگی درجریان هستید،بسیاری از استان‌ها و شهرهای ایران طی چند روز گذشته بدون اعلام قبلی از سوی شخصیت‌ها و گروه‌های مطرح سیاسی، شاهد تظاهرات گسترده مردم و شعارهای تند آنان در اعتراض به اوضاع اقتصادی، سیاسی داخلی و خارجی و مسائل اجتماعی مانند فقر، بیکاری وگرانی غیره بوده است.

این تظاهرات روز پنجشنبه در مشهد که تقریباً دومین شهر پرجمعیت ایران و مرکز بزرگ و مذهبی استان خراسان رضوی است آغاز شد. در همان روز و روزهای بعد مردم شهرهای نیشابور، شاهرود، کرمانشاه، قم، رشت، یزد، قزوین، زاهدان، اهواز و غیره هم به این تظاهرات پیوستند.وپس از آن دانشجویان در داخل دانشگاه تهران اقدام به تجمع و شعاردادن کردند.

چنین اعتراضاتی طی یک سال گذشته کم و بیش در بسیاری از شهرها، از جمله تهران توسط سپرده گذاران و مال‌باختگان موسسه‌های مالی که تعداد آنها به 6 هزار مورد می‌رسد، جریان داشته و شعارهای تندی هم سرداده شده است. تعداد این مال‌باختگان چند میلیون نفر تخمین زده می‌شود. ولی متآسفانه نهادهای دولتی و حکومتی نیز با تجمعات آنها برخوردی نداشته‌اند.

بنابراین بسیاری از شرکت کنندگان در تظاهرات اخیر، هم این افراد بوده و طبقات فقیر جامعه و همچنین معترضان سیاسی به آنها پیوسته‌اند. هدف اصلی تظاهرکنندگان، اعتراض به وضعیت معیشتی، فقر و بیکاری بوده است، اما چون اقتصاد سیاست و سیاست خارجی ایران در هم تنیده است، این سه مقوله را به هم ربط داده‌اند
تردیدی نیست که مسئولین هر دو جناح ایران با توجه به شاخک‌های اطلاعاتی و امنیتی بسیار قوی خود از احتمال چنین تظاهراتی مطلع بوده‌اند، اما برای تخلیه خشم این طیف از ناراضیان اقتصادی، از انجام آن ممانعت نکرده اند. موسسه‌های مالی مذکور که اکثر قریب به اتفاق آنها متعلق به نهادها یا فعالان اقتصادی جناح محافظه کار هستند اعلام ورشکستگی کرده و سرنوشت پول سپرده گذاران مشخص نیست.

دولت تنها برای پرداخت دیون دو موسسه «کاسپین» و «البرز» که تحت نظارت بانک مرکزی هستند قبول مسئولیت کرده است. حال اگر دیون بقیه موسسه‌ها را پرداخت نکند اعتراض مال‌باختگان گسترش می یابد. و اگر از بودجه عمومی کشور پرداخت کند، با اعتراض بقیه مردم مواجه خواهد شد. دولت هم با کمبود شدید منابع مالی هم مواجه است و توان پرداخت بدهی این موسسه‌ها را ندارد.
گمانه‌زنی‌ها درباره طراحان این رویداد ادامه دارد. هرگونه تجمع خیابانی در ایران باید با مجوز و هماهنگی وزارت کشور وابسته به دولت و نیروی انتظامی وابسته به رهبر ایران انجام شود. دولت رسما اعلام کرده که این تظاهرات بدون مجوز بوده است. نهادهای امنیتی مانند پلیس و سپاه پاسداران خیابان‌ها را نبسته و مانع برگزاری تظاهرات نشده‌اند.درصورتیکه طبق اصل 27 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هرگونه تجمع مسالمت آمیز نیاز به مجوز ندارد. احتمال غافلگیری نیز وارد نیست، چون تظاهرات چند روز ادامه داشته است.
تا پیش از این،هرتجمع اعتراضی درکشورمان جنبه جناحی داشته وحتی از جمله سال 1388 اعتراضات مردم ایران در دفاع از برنامه‌های اصلاح‌طلبان بود، اما برای نخستین بار شعارها شامل حال هر دو جناح حاضر در حاکمیت شد. این امر باعث تحیر و سردرگمی تحلیلگران و مسئولین دو جناح دولتی و مخالفان آن شده است. که حتی در تهران که یک روز بعد از گسترش تظاهرات در مشهد و شهرستان‌ها به اعتراضات پیوسته بود برای نخستین بار شعار : "اصلاح طلب، اصولگرا، دیگر تمام است ماجرا" را سردادند.
ولی درهمان چندروزه ی اول این اعتراضها وتظاهراتها خبرگزاری فارس تظاهرات دانشجویان در تهران را سیاسی دانست. این خبرگزاری می‌نویسد: «در این تجمع به هیچ عنوان شعاری در اعتراض به گرانی سر داده نشد و شعارها بیشتر با مضامین سیاسی و ساختارشکنانه از جمله "نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران"، "مرگ بر روسیه"، "دانشجو می‌میرد ذلت نمی پذیرد" و شعارهایی تند علیه مسئولان نظام است.
در اکثر شهرها از جمله، قم، کرمانشاه، گرگان، یزد، ایذه، اراک، ساری، شهسوار، نیشابور، شاهرود، قزوین، زاهدان، اهواز اعتراضات رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و نوک حملات متوجه رهبر جمهوری اسلامی، آیت الله خامنه‌ای بود.  "سید علی حیا کن، مملکنت را رهاکن!"  یکی از شعارهایی بوده است که در اکثر شهرهای ایران از طرف تظاهرکنندگان داده شده است. وحتی در ویدیوهایی که از تظاهرات در شهرهای تهران و زنجان منتشر شده عکس رهبر جمهوری اسلامی ایران پاره شد. وکم کم در برخی از شهرهای ایران شعارهایی در مخالفت با سیاست خارجی ایران در این روزها تکرار شد. مردم شعارهایی مانند "سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن"، "نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران" ، "مرگ بر حزب الله" و "مرگ بر روسیه" سرداده‌اند.
در همین موقع حتی جناب امید نوری‌پور نماینده ایرانی‌تبار پارلمان آلمان نسبت به  اتحادیه اروپا اعتراض کرد که توافق هسته‌ای نباید منجر شود که "اتحادیه اروپا دربرابر پایمال شدن حقوق بشر در ایران سکوت اختیار کند.شما باید به تهران این پیام را بدهید که سرکوب خونین ۸۸ نباید تکرار شود." در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ بسیاری از اعتراض کنندگان کشته شدند.
بهرجهت از ویژگیهای این اعتراضات بنطر میرسد افرادی از طبقه فرودست و بخشی از طبقه متوسط که نحیف‌تر و ضعیف‌تر شده‌بودند. بویژه جوانانی که از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آینده ی روشنی پیش روی خود نمی‌دیدند، خسته و ناامید از صورتبندی‌های رایج و غالب، مسیر این اعتراضات را در پیش گرفته‌باشند.این معترضین، بر خلاف اعتراضات 88  بیشتر از قشر فقیر جامعه و اقشاری بودند که احساس می کنند از طرف نخبگان فاسد نادیده گرفته شده‌اند.در این اعتراضات نظام حاکمه ایران بر خلاف سال ۱۳۸۸ با روشنفکران و قشر متوسط شهرنشین طرف نبود، بلکه این اعتراضات از لایه‌های عمیق‌تر و گسترده‌تری نشئت می‌گرفت.
«تنفر» از جمهوری اسلامی در میان مردم یکی از عوامل اصلی این اعتراضات در نظر گرفته شده و اقدامات و شعارهای ساختارشکن و تخريبگر نشان از وجود «تنفر» دارد.نداشتن مطالبه مشخص»، «شروع حرکت از پيرامون به مرکز» از دیگر خصلت‌های این اعتراضات است. از دیگر ویژگیهای مهم اين اعتراضات این است که برخلاف سالهای 1378 و1388 اصلاح طلبان پشت آن نیستند.
با آغاز تظاهرات سراسری از ۷ دی برخی از خبرگزاری‌ها از تجمعات ایرانیان خارج از کشور مقابل سفارت‌خانه‌های ایران خبر دادند. برخی از این خبرها حاکی از تجمع معترضان ایرانی ساکن کشورهای اروپایی بود که در روز ۸ دی‌ماه در حمایت از معترضین داخل کشور در جلوی سفارت حکومت ایران در آن کشورها دست به برپایی تظاهرات زدند.
در ادامه اعتراضات ایرانیان ساکن اروپا در تاریخ ۸ دی ۱۳۹۶، هم چنین در روزهای ۹ و ۱۰ دی‌ماه در ایالتهای مختلف ایالات متحده آمریکا، ایرانیان برای آنچه که «حمایت از هموطنانشان در داخل کشور» خوانده شد، دست به برپایی تظاهرات در داخل آن کشور زدند.
خبرگزاری‌ها گزارش کرده‌اند که ایرانیان مقیم هامبورگ درآلمان از تظاهرات سراسری مردم ایران، با شعار «مرگ بر دیکتاتور» حمایت کرده‌اند. این تجمع در مقابل کنسولگری ایران صورت پذیرفته‌است. این اخبار حاکی از برگزاری تظاهرات ایرانیان مقیم خارج در چند کشور دیگر از جمله در سوئد، آمریکا، بریتانیا، ترکیه، آلمان و فرانسه بوده‌است. که مسلماً هدف از برگزاری این اعتراضات خارج از ایران ،پیزی جز حمایت از حوادث روزهای جاری در داخل ایران نبوده است.
در روز ۱۲ دی ۱۳۹۶ گروهی از ایرانیان مقیم هامبورگ در حمایت از تجمعات اعتراضی در ایران، دست به تجمع زدند. مجوز تجمع اعتراضی در مقابل سفارت ایران در آلمان صادر شده‌است.
مردم همچنین در مقابل سفارت‌ها و کنسول‌گری‌های جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از نقاط دیگر چون پاریس، لندن، رم، برلین، آمستردام و واشینگتن تجمع و از تظاهرات حمایت کردند
در13 و14 دی ایالات متحده آمریکا خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با تظاهرات مردم ایران شد. نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد،گفت که جامعه بین‌الملل باید دربارهٔ اتفاق‌های ایران واکنش نشان دهد. وی خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل برای «واکنش» به این تحولات شد. همچنین سخنگوی کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای از رهبران ایران خواست «به حقوق اساسی شهروندان خود برای بیان مسالمت آمیز خواست خود برای تغییر احترام بگذارند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که با محکوم کردن بازداشت تظاهرات کنندگان اعلام کرده بود که از اعتراضات مردم در ایران حمایت می‌کند، در این روز بود که خواستار رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی در ایران شده‌است.
در ۱۳ دی حامیان حکومت جمهوری اسلامی ایران  با دعوت نهادهای دولتی، در شهرهای مشهد، ارومیه، اردبیل، اصفهان، اهواز، خرم‌آباد، آبادان، بوشهر، گرگان، اراک و بیرجند، قوچان، کاشمر، سبزوار و نیشابور، ده‌ها هزار نفر برای محکوم کردن معترضان، تظاهرات برگزار کردند
در تظاهرات حامیان حکومت، گزارش‌هایی مبنی بر وادار کردن دانش آموزان و کارکنان دولتی برای حضور در تظاهرات مخابره شده‌است.
در15 دیماه در خطبه‌های نمازجمعه، اتهاماتی علیه معترضان بیان شد؛ احمد خاتمی در تهران گفت که «در فتنهٔ اخیر، پول را عربستان داد و آمریکا طراحی کرد، قرار بود از اتاق آمریکا در اربیل کم‌کم سلاح به ایران بیاید و در بهمن کار را در ایران تمام کنند.» او افزود «در طول حدود دو دهه انقلاب، ۷۸، ۸۸ تا ۹۶، سه فتنه داشتیم. فتنه اول فتنه کوی دانشگاه، فتنه دوم سال ۸۸ و فتنه سوم این فتنه چند روزه سال ۹۶ بود. برخلاف او، یک امام جمعهٔ دیگر، عبدالحمید اسماعیل‌زهی از اصطلاح فتنه برای اشاره به اعتراضات استفاده نکرد، او با اشاره به «تجمعات» و «راهپیمایی‌های اعتراض‌آمیز» گفت «مسئولین امر باید به تجمعات و راهپیمایی‌های اعتراض‌آمیزی که این‌روزها در کشور در جریان است توجه کنند و حرف معترضین را بشنوند. باید تا جایی که دین اسلام و قانون اساسی آزادی داده‌است به مردم آزادی داده شود و فشارها برداشته شوند.» او تأکید کرد «باید یکسری تغییرات در سیاست‌ها و قوانین کشور ایجاد شود تا مشکلات مردم حل شوند و رضایت ملت حاصل شود.
در این روز جلسهٔ اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد دربارهٔ ایران، که توسط آمریکا درخواست شده بود، برگزار شد.با اینکه سه عضو دائم این شورا یعنی چین، روسیه و فرانسه در این جلسه از آمریکا به دلیل طرح این موضوع در شورای امنیت انتقاد کردند، اکثر نمایندگان شرکت‌کننده در جلسه بر اهمیت رعایت حقوق بشر توسط ایران تأکید کردند. نماینده ایران نیز در این جلسه سخنرانی کرد و از عملکرد ایران دفاع کرد. محمدجواد ظریف  در واکنش به این جلسه در توییتر نوشت: «شورای امنیت به تلاش آشکار آمریکا برای دست‌کاری و ربودن مأموریت این شورا نه گفت. اکثریت بر لزوم پایبندی به برجام تأکید کردند و بر پرهیز از دخالت در امور داخلی دیگر کشورها سخن گفتند. و آنرا یک اشتباه بزرگ دیگر از سوی دولت ترامپ در صحنه سیاست خارجی،عنوان کرد.
روز ۶ ژانویه/ ۱۶ دی گروهی از مخالفان جمهوری اسلامی با تجمع در برابر مرکز علوم اعصاب هانوفر آلمان، نسبت به مداوای هاشمی شاهرودی،اعتراض کردند. منتقدان گفته‌اند وی به‌عنوان یک ایرانی، نباید از امکاناتی بیش از سایر شهروندان برخوردار باشد. مجید سمیعی رئیس این مرکز پاسخ داد که «هر پزشکی که در معالجهٔ بیمارش جنس، نژاد، گرایش جنسی، سیاسی یا هر مؤلفهٔ دیگری را لحاظ کند، می‌باید کار طبابت را کنار بگذارد.
در17 و18 دیماه زندانیان سیاسی رجایی‌شهر در بیانیه‌ای در این روز از ادامهٔ اعتصاب غذایی خود سخن گفتند که ۱۰ روز است «در قبال رفتارهای غیرانسانی و عدم توجه مسوولین زندان به خواسته‌های به حق» جاری است و «از پذیرش جیرهٔ غذای زندان (صبحانه، نهار، شام)» خودداری می‌نمایند؛ «همچنان به روش‌های اعتراض خود تا برآورده شدن خواسته‌های قانونی خویش ادامه خواهیم داد. آتنا دائمی نیز طی نامه ای سرگشاده بیان کرد که «ما مردم ایران طلبکار حقوقی هستیم که آگاهانه از ما سلب شده‌است و معترض به شرایطی هستیم که هوشیارانه بر ما تحمیل شده‌است.
سخنگوی وزارت کشور ایران در ۱۸ دی گفت که نمی‌تواند آمار دقیقی از بازداشت‌شدگان این اعتراضات ارائه کند و افزود بسیاری از تجمع‌کنندگان انگیزه ضدامنیتی نداشتند و تأکید کرد که بازداشت‌ها توسط دادستانی و با حکم آن و بر اساس ضابط قضایی انجام می‌شود و در این مورد وزارت کشور مرجع نیست.
در ۱۹ دی/۹ ژانویه قطعنامهٔ حمایت مجلس نمایندگان آمریکا از شرکت‌کنندگان در این اعتراضات با ۴۱۲ رأی موافق تصویب شد. در این قطعنامه، کنگره با محکومیت «نقض فاحش حقوق بشر، فساد و اقدامات مخرب و برهم‌زنندهٔ ثبات در خارج از کشور توسط رژیم ایران» از «مردم ایران که به صورت متعهدانه در تظاهرات مشروع و مسالمت‌آمیز بر ضد رژیم فاسد و سرکوبگر شرکت کردند» حمایت کرده‌است ولی درهمان روز علی خامنه‌ای در یک دیدار عمومی با متهم کردن آمریکا، بریتانیا و اسرائیل، گفت از چند ماه پیش برای اعتراض در شهرهای کوچک ایران نقشه کشیده‌اند، «نقشه مال آمریکایی‌ها و عوامل رژیم صهیونیستی است. پول مال یکی از این دولت‌های خرپول اطراف خلیج فارس است… این دو ضلع. ضلع سوّم برای پادویی نیاز دارد؛ پادویی‌اش هم مربوط به سازمان منافقین بود، سازمان آدمکش منافقین؛ پادو، آنها بودند. گمان‌زده شده که مقصود او از «دولت خرپول» عربستان سعودی باشد.همچنین او بیان کرد که باید «بین مطالبات صادقانه و بحق مردم و حرکات وحشیانه و تخریب‌گرانه یک گروه» تفکیک قائل شد و به دولت آمریکا هشدار داد که این حرکت را بی‌جواب نخواهد گذاشت.
اعتراضاتی در برابر زندان اوین تهران در در ۱۹ دی برپا شد، حاضران در شعارهای خود خواستار آزادی دانشجویان و دراویش زندانی شده‌اند. وزارت اطلاعات در بیانیهٔ ۲۰ دی خود از شناسایی و بازداشت شمار دیگری از معترضان خبر داد.
در ۲۰ دی بیانیه ای با امضای ۱۴۶ چهرهٔ فرهنگی ایرانی در همبستگی با معترضان منتشر شد، امضاکنندگان خواستار تغییرات ساختاری در کشور شده‌اند تا موجب رفع مشکلات معیشتی، بی‌عدالتی اجتماعی، تبعیض قومی-مذهبی، تبعیض جنسیتی و اعمال خشونت بر مردم شود.
کاظم صدیقی در نماز جمعهٔ ۲۲ دی تهران دربارهٔ این اعتراضات و راهپیمایی طرفداران حکومت برای پایان دادن به آن گفت: «اجتماع ملت، دریایی را ایجاد کرد و آشغال‌ها را شست و تمیز کرد.» سپس ناصر قوامی، محمد کیانوش‌راد و مصطفی تاجزاد به خطبه‌های او واکنش نشان دادند.
حسن روحانی در ۲۴ دی به «آشغال» نامیدن معترضان از تریبون نماز جمعه تهران واکنش نشان داد، او گفت «هر کسی می‌آید خیابان یا خس و خاشاک است یا گوساله و آشغال؟ چرا به مردم بی‌احترامی می‌کنیم؟ همه را به یک چوپ نرانیم. دقیق حرف بزنیم. مخصوصاً در تریبون‌های مقدس، دقیق‌تر حرف بزنیم.
دررابطه با کشته شدگان و بازداشتیها: در ۲۴ دی، در پی ابهام دربارهٔ مرگ شماری از بازداشت‌شدگان، ده‌ها نماینده مجلس ایران با امضای نامه‌ای خواستار تشکیل هیاتی مستقل برای رسیدگی به این موضوع شدند. که درهمین روز غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در ۲۴ دی اعلام کرد که ۲۵ تن در این اعتراضات در خیابان کشته شده‌اند.که همگی اطلاع داریم که دوتن ازکشته شدگان دانش آموز بودند.آرمین وشایان که آرمین ساکن خمینی شهر اصفهان بود.
آمار بازداشت شدگان 3700 تا گزارش شده بود.که تعدادی از آنها ازجمله اسامی که اسم میبرم جنازه ی آنها به خانواده هایشان تحویل داده شد که البته بعد ازچند روز که هیچ خبری از آنها نداشتند بطرز مرموزانه جنازه را تحویل خانواده هایشان دادند.
سینا قنبری،وحید ترابی23ساله ازاراک،آریا روزبهی بابادی از طایفه ی ایل بختیاری،ساروقهرمانی اهل سنندج،کیانوش زندی اهل سنندج،علی پولادی اهل روستایی ازتوابع بخش مرزن آباد چالوس،سید شهاب الدین ابطحی،و مهندس مریم جعفرپور(فروزان)(برق).
یک نکته را خطاب به کسانیکه فکر میکنند تظاهرات واعتراضات مردمی به پایان رسیده عرض میکنم،که بعنوان مثال میتوانم این موارد را ذکر کنم:مال باختگان موسسه کاسپین دربلوار خیام شهرتوس مشهد،کارگران شرکت هفت تپه که مانع ورود تراکتورهای حامل شکر به کارخانه شدند،درزاهدان مال بختگان کیشکور خودرو درمقابل فرمانداری و دادگستری،کارگران شیفت شب هفت تپه هم دست به اعتصاب زدند که ازآنجمله اسماعیل بخشی بود که بخاطر اعتراض به کلمه ی آشغال بودن معترضان فردای همانروز اشخاص ناشناسی با ماشین بدون پلاک با قمه به او حمله کردند که توسظ عده ای از عابرین نجات یافت،درتهران طلبکاران شهرداری مقابل شورای شهرتهران،کارگران گشت راهداری استان خوزستان به عدم پرداخت ماهها مطالبات خود دست ازکار کشیدند واعتصاب کردند، درابهر غارت شدگان موسسه کاسپین،درتهران پرسنل حمل ونقل بین المللی خلیج فارس مقابل ساختمان بورس واوراق بهادار، درقزوین کارگران ایران قوطی مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان قزوین شعبه شهرک صنعتی البرز بدلیل عدم دریافت 9ماه حقوق،درتبریز 220 نفر ازکارگران ماشین آلات تراکتورسازی دراعتراض به عدم پرداخت 10 ماه حقوق ماهانه که هنوزهم ادامه دارد ودرتاریخ 23 دیماه که کارخانه راپلمپ کردند،مجدداً درقزوین در27 دی ماه کارگران درمقابل استانداری،در27 دی درتهران رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد درمقابل ساختمان شورای شهر تهران تجمع کردند.در28 دی دربرابر موسسات کاسپین و ثامن درتهران ودرشهر توس مشهد،دیروز که شنبه 30 دی تجمع اعتراضی مالباختگان موسسه ولی عصر درشهرستان رباط کریم برگزارشد که حتی خودروی نیروی انتظامی به میان جمعیت آمد ویکی از تجمع کنندگان خانم را زیر میگیرد.دراستان خوزستان کارخانه ی کاغذسازی پارس دراعتراض به شیوه ی قانون اجرای قانون طرح طبقه بندی مشاغل دراین واحد صنفی اعتراض کردند،درشهرستان ملایر جمعی از کارگران کارخانه کیان کرد دراعتراض به تعویق حقوق وسایر مطالبات صنفی خود درمقابل کارخانه،در کنگان بوشهر کارگران فاز4 شرکت احداث دراعتراض به عدم پرداخت 6ماه حقوق دست ازکار کشیدند و درمحوطه شرکت تجمع کردند.
محسن کدیور در ۱۱ دی ۱۳۹۶ در یادداشتی در وبگاهش با عنوان «آسیب‌شناسی اعتراضات خیابانی ۹۶» به «هفت درخواست برحق» معترضان اشاره می‌کند: «۱) آزادی، ۲) استقلال (نه فقط از آمریکا بلکه از روسیه و چین نیز)، ۳) نفی حکومت آخوندی، که منظور دخالت روحانیون در همه جا و همه چیز، درحقیقت قیم بودن روحانیون و محجور بودن ملت که لازمه آن نفی اصل ولایت فقیه  از بنیاد است، ۴) نفی جمهوری اسلامی  و حکومت دینی و دفاع از جمهوری دموکراتیک سکولار و برگزاری رفراندم، ۵) دفاع از هویت و فرهنگ ایرانی، و مقابله با غرب‌زدگی و نادیده گرفتن مفاخر ملی ایران قبل از اسلام، ۶) دفاع از حقوق اساسی و حقوق پایه و حقوق شهروندی، ۷) انتقاد شدید از سوء تدبیر و بی‌کفایتی مقامات ارشد کشور خصوصاً مقام رهبری و در درجات بعدی رؤسای قوای سه‌گانه.
و درآخر صحبتهام شعری را از ایرج میرزا تقدیم میکنم که دقیقاً حال و روز مردم ماست نه فقط دراین 40 سال حکومت آخوندی بلکه سالیان سال هست.
هروعده که دادند به ما باد هوا بود
هرنکته که گفتند غلط بود و ریا بود
چوپانی این گله به گرگان بسپردند
این شیوه و این قاعده ها رسم کجا بود؟
رندان به چپاول دراین سفره نشستند
اینها همه از غفلت وبیحالی ما بود
خوردند وشکستند و دریدند و تکاندند
هرچیز دراین خانه بی برگ و نوا بود
گفتند چنینیم و چنانیم دریغا ....
اینها همه لالایی خواباندن مابود
ایکاش در دیزی ما بازنمی ماند
یاکاش که درگربه کمی شرم وحیا بود
سپاسگزارم که این فرصت به من داده شد وسپاس از صبر وشکیبایی شما که تحمل کردید و گوش دادید.
دیانا بیگلری فرد – کمیته دفاع ازحقوق کودک ونوجوان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر